Portugal !!

26 mei 2011 - Algarve, Portugal

Zoals jullie vast weten, ben ik van 5 tot 12 mei op vakantie geweest met de bewoners van mijn huis naar Portugal. Ik zal even een aantal dingen van mijn topweek vertellen.

Op 5 mei gingen we om half 2 eraf en begonnen we met de bewoners te wekken. Dit ging allemaal heel vlot, daarna wachten totdat het half 3 was en toen met zijn allen naar Glasgow Airport. Daarna iedereen inchecken, dat duurde erg lang want iedereen had teveel handbagage en we hadden een grote groep van 12 mensen. Toen heel snel naar het vliegtuig want die ging vliegen om 6 uur! Maar niet met alle bewoners kun je zo snel, maar we hadden geluk want we kwamen 4 minuten voordat we gingen vliegen in het vliegtuig. Poeh, dat zou wat zijn als we het vliegtuig net zouden missen!

We hadden een goede vlucht en ik verbaasde me erover hoe de bewoners reageerden op het vliegen. Alsof ze het elke dag deden!  Om 11 uur kwamen we aan bij onze villa. Maar we konden er pas om 2 uur in i.v.m schoonmaak. Maar om de tijd op te vullen gingen we lekker met zijn allen in het zwembad! Geweldig om lekker met de bal te spelen met de bewoners, leuk om te zien. Daarna de spullen op de kamer zetten, we hadden trouwens een heel mooi en grote villa! Later zijn we uit eten gegaan naar een mooi restaurantje aan het strand.

De volgende dag hadden we afgesproken om 9 uur te beginnen. Maar toen het eenmaal 9 uur was, besloten we om maar weer terug op bed te gaan, iedereen was nog steeds zo moe en toen zijn we begonnen om 11 uur. Toen lekker gezellig buiten brunchen met zijn allen. En toen hoppa iedereen een rugzak om en boodschappen doen!  Daarna lekker zwemmen in het zwembad, naar het strand, de dag vloog voorbij! Toen uitgebreid geBBQ’t. Later toen we de bewoners op bed hadden gebracht gingen Hannah, Jakub, Carolin en ik nog even zwemmen in het zwembad. Daarna was het alweer laat en ging ik maar slapen.

De volgende dag gingen we naar Albufeira met de taxi. Daar hebben we lekker de toerist uitgehangen haha. Ik moet eerst even zeggen dat ik het super vond om te zien hoe de bewoners zijn op vakantie. Er is hier een bewoner die, als ie hier in Corbenic is, alles precies op zijn plek moet zetten. Is dus de hele dag aan het heen en weer lopen en helemaal gehaast (lijkt bijna wel gestresst). Het was wonderbaarlijk om te zien hoe hij veranderde op vakantie. Zelfs de huisouders zagen dit jaar echt heel erg goed het verschil, meer dan anders. Vorige jaren bleef hij altijd bij de villa en moest er iemand bij hem blijven. Nu ging hij overal mee naar toe, ging zelfs in een klein achtbaantje, ging boodschappen doen,ging mee op een boottocht en heeft gedanst op de karaoke. Als we de verhalen aan zijn familie vertelden, geloofden ze het haast niet, totdat ze de foto’s zagen!

Die avond gingen we met de co-workers Carolin, Hannah, huisvader Seungji samen met drie bewoners ‘’op stap’’. Haha geweldige ervaring, met zijn allen gezellig aan de cocktails. Zie je de bewoners daar al helemaal uit hun dak gaan?! Ze hebben daar tot in de ‘’late uurtjes’’ doorgedanst. Rond een uur of 1 waren we weer thuis. Echt leuk vind ik dat, dat dat gewoon kan, zo met bewoners!

Op zondag hebben we ontzettend mooie boottocht gemaakt, vanaf Albufeira (waar super leuke gekleurde huisjes staan..) gingen we varen langs schitterende baaien, heerlijk helder water. De tocht duurde drie uur en in het midden kon je met een klein bootje door de rotsen varen, super mooi!! Daarna had je ook nog de kans om te zwemmen midden op zee, maar niemand deed dit. Nou jullie kennen me nu wel he.. Dat heb ik natuurlijk gedaan. Poehh was wel erg koud, maar I did it!

Op dinsdagavond was er een karaoke in het dorp. Daar zijn we met zijn allen heen geweest. Alweer erg leuk om te zien, bewoners die proberen ook een liedje te zingen ;). Daarna gingen de bewoners naar huis en mochten wij, de co-workers, nog blijven. De huisouders zouden ‘’oppassen’’. Dat werd een hele gezellige avond.

Op woensdag besloten we op het laatste moment om naar Zoo-Marine te gaan, dat is een soort Dolfinarium. Daar hebben we een erg gezellig middag gehad. Super om weer eens dolfijnen te zien, geweldige beesten! Daarna nog gezellig uit eten geweest.

Donderdag om 7 uur in de ochtend was het over met de pret... Stonden er weer busjes klaar om ons weg te brengen naar het vliegveld. Dit keer was het vliegen alweer goed, verbaasde me nog steeds over de kalmte van de bewoners. Om 4 uur kwamen we weer aan in Corbenic. Iedereen had zo’n leuke week gehad, dat we telkens tegen elkaar zeiden; ‘’ Back to reality’’! Toen had Judit(zij is ook een co-worker in mijn huis, maar zij is niet mee geweest naar Portugal) lekkere steakpie voor ons gemaakt.

Ik heb zo ontzettend genoten van deze week, het was wel vermoeiend al lijkt dat niet zo als je mijn pretverhalen hier boven leest. Ik ben zo blij dat ik de kans heb gekregen om met de bewoners op vakantie te gaan, het is echt een hele andere ervaring. De bewoners zijn zo anders, zo relaxt. Dat had ik niet verwacht. Hier in Corbenic is het altijd zo strikt, allemaal aan tijd gebonden voor de bewoners. Hier viel het me op dat de bewoners ook echt even aan vakantie toe waren, tot rust kwamen en niet gefixeerd op de tijd waren. Ik had verwacht dat het nog best wel wat verwarring zou opleveren voor sommige bewoners, aangezien we nu ook niet op vaste tijden aten. Gingen bijvoorbeeld om 10 uur nog eens beginnen met barbequeen. Maar hoe de bewoners hier mee omgingen, dat is me honderd procent meegevallen. Ook over die ene bewoner waarover ik hierboven heb verteld, die alles precies zo wil hebben, ik dacht echt dat hij helemaal gek zou kunnen worden op vakantie, alles anders. Maar op vakantie leek hij helemaal relaxt, hele tijd lachen. Maar toen we landden op het vliegveld in Glasgow, verdween gelijk zijn grote glimlach van zijn gezicht. Hij houdt blijkbaar niet zo van Schotland. Voor de grap zeggen ze nog steeds dat ze hem zo maar weer terug sturen naar Portugal.

Om half 6 belde mijn moeder met rotnieuws. Nulleke is overleden!! Was en ben er helemaal kapot van, kan het niet geloven....

1. WanderBaukjeMarritJens:
    27 mei 2011
    Ik wil het nu weten: hoe krijg je het voor elkaar om 2 weken in 1 week te proppen? Ik bedoel,je bent maar 1 wk naar Portugal geweest, maar verhalen voor 2 (wkn).
    Hee leave Else, heftig van Nulleke, sterkte.
  2. Wietse en Ike:
    27 mei 2011
    hey,

wietse en ik binne toen ek nei zoo marine west.. seagen we in zeekoe..:P en wie dus wol leuk:d en bist ek brun wurden?? of ferbaand..:P

jammer, dast dan geliek rotneis oer Nullie krijst..
    succes,

Leafs,
  3. Nynke:
    28 mei 2011
    Wat een leuke belevenissen allemaal:D!!! erg leuk om te lezen en omdat ik een beetje weet hoe alles gaat en wie er allemaal zijn, kan ik me er extra in inleven=)!! ben benieuwd naar alle foto's:D laat me alles maar zien als je thuis bent!:) ik mail je binnenkort wel weer eventjes om je weer op de hoogte te houden van nederland hihi:P! heel veel plezier en succes deze laatste twee maanden, gaat snel! Dikke tuut(L)
  4. Nynke:
    28 mei 2011
    he else wat een leuk gezellig verhaal over je vakantie en wat een naar nieuws toen je weer thuis kwam.he groetjes en maak de resterende weken ook nog zo gezellig en tot ziens en dikke tut van tante
  5. Anke:
    Hee Els!
    Sa mooi om te hjerren dast oerol sa fan genietst! It is natuurlijk ek super om 'even' op fakansje te gean nei Portugal, en dan ek nog mei de bewenners. Sa komst nog us ergens, haha.
    Ik sil sa ek even een mailtsje ontwerpe ;).
    Nog 2 maand, wat gjit it snel! Geniet der nog maar even fan meid!
    Dikke tút XX
  6. Pieter en Marjan:
    28 mei 2011
    leuk,leuk,leuk.. moai dost t sa geweldig hoan hest, ien portugal! en die foto's, WIJ BINNE SA JALOERS OP DIJ ELSE hahaha..!

oowja, let op de brievenbus;)

Leafs,(L)